Baza wiedzy

Aktualizacja wytycznych MF – koszty transportu i ubezpieczenia a wartość celna

28 maja, 2025

W maju 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję wytycznych dotyczących traktowania kosztów transportu i ubezpieczenia w kontekście ustalania wartości celnej sprowadzanych towarów. To ważny dokument dla każdego importera i agencji celnej – wprowadza istotne doprecyzowania i rozszerzenia, które mają praktyczne konsekwencje przy odprawie celnej.

Kluczowe założenie: zasada CIF

Wartość celna opiera się na zasadzie CIF (cost, insurance, freight), czyli obejmuje wszelkie koszty poniesione do miejsca wprowadzenia towaru na obszar celny Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 71 ust. 1 lit. e) UKC, należy doliczyć do wartości celnej koszty transportu, ubezpieczenia oraz opłaty manipulacyjne poniesione do miejsca wprowadzenia, a nie po jego przekroczeniu.

Co wliczamy do wartości celnej?

Dokument wymienia precyzyjnie szeroki katalog kosztów, które należy doliczyć, jeśli powstały przed wprowadzeniem towarów na obszar UE. Są to m.in.:

  • korekty paliwowe (BAF, FSC), walutowe (CAF), sezonowe (PSS),

  • opłaty portowe i terminalowe (THC, CSC, DDC),

  • opłaty za przewóz towarów niebezpiecznych (ADR), opłaty za bezpieczeństwo (SSC, WRS),

  • opłaty za demurrage i przechowywanie podczas transportu,

  • koszty organizacji transportu, wynajmu środka transportu oraz formalności eksportowych.

Ważne: nawet gdy transport był „darmowy” lub zapewniony przez kupującego, jego koszty muszą zostać uwzględnione.

Czego nie wliczamy?

Z wytycznych jasno wynika, że nie należy doliczać:

  • kosztów transportu i przechowywania poniesionych po wprowadzeniu na obszar celny UE,

  • opłat postojowych lub manipulacyjnych powstałych po przekroczeniu granicy celnej,

  • części kosztów, które nie dotyczą odcinka trasy poza Unią (np. transport wewnątrz UE).

Ubezpieczenie – tylko do granicy UE

Koszty ubezpieczenia należy doliczyć tylko za część trasy do miejsca wprowadzenia na obszar celny Unii. Jeśli nie da się ich rozdzielić na część „poza” i „wewnątrz” UE – należy doliczyć całość.

Podział kosztów – proporcjonalnie

Jeśli dokumenty przewozowe nie rozdzielają kosztów na część poza i w UE, należy to zrobić proporcjonalnie do pokonanej odległości. MF podaje konkretne przykłady, jak obliczać wartość celnej np. w transporcie drogowym czy lotniczym.


Pełna treść wytycznych dostępna tutaj:
PDF – Ministerstwo Finansów, maj 2025

Potrzebujesz wsparcia w ustaleniu wartości celnej?
Skontaktuj się z naszymi specjalistami – doradzimy, przeliczymy i zadbamy o poprawność Twojego zgłoszenia celnego.