Baza wiedzy

Nadchodzące zmiany prawne w branży transportu, spedycji i logistyki

30 września, 2024

W październiku i listopadzie 2024 roku branża transportu, spedycji i logistyki (TSL) będzie musiała dostosować się do szeregu nowych przepisów prawnych, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. Zmiany te mają istotny wpływ na funkcjonowanie firm w sektorze i wymagają od przedsiębiorstw dostosowania procedur operacyjnych oraz technologicznych, aby sprostać nowym wymaganiom.

Wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem

Jedną ze zmian, która wejdzie w życie 17 października 2024 roku, jest implementacja unijnej dyrektywy NIS2. Nakłada ona na firmy obowiązek wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Przedsiębiorstwa będą musiały zabezpieczyć swoje systemy IT, procesy oraz zwiększyć świadomość pracowników, aby zminimalizować ryzyko cyberataków i zapewnić ciągłość działania w przypadku incydentów. Kluczowe branże, takie jak transport kolejowy, drogowy, lotniczy oraz działalność portowa, będą bezpośrednio objęte tymi regulacjami, choć pośrednio mogą podlegać im także ich podwykonawcy.

Od 17 października firmy będą miały dwa miesiące na zgłoszenie, czy podlegają pod przepisy dyrektywy NIS 2, a następnie sześć miesięcy na spełnienie wszystkich wymogów, w tym przeprowadzenie pierwszego audytu bezpieczeństwa. To kluczowy krok w kierunku zwiększenia odporności sektora TSL na ataki hakerskie, które w ostatnich latach stają się coraz większym zagrożeniem dla globalnego łańcucha dostaw.

Produkty podwójnego zastosowania

Od listopada 2024 roku zaktualizowane zostaną regulacje dotyczące produktów podwójnego zastosowania, które mogą być wykorzystywane zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych. Nowelizacja załącznika do Rozporządzenia (UE) 2021/821 wymaga od firm transportujących takie towary szczególnej ostrożności przy ich klasyfikacji. Produkty takie jak zbiorniki, pompy, czy elektronika będą musiały być precyzyjnie przyporządkowane do odpowiednich kategorii, co może stanowić dodatkowe wyzwanie dla przedsiębiorców.

Nowe przepisy celne i sankcje

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służąca ochronie bezpieczeństwa narodowego wprowadzi szereg obowiązków celnych, które będą obowiązywały od października 2024 roku. Firmy transportowe będą zobligowane do składania deklaracji celnych potwierdzających, że towary przewożone przez Białoruś i Federację Rosyjską nie są przeznaczone na rynki tych krajów. Dodatkowo, przedsiębiorstwa muszą dostarczyć dowód odprawy celnej z kraju przeznaczenia w ciągu 45 dni od opuszczenia przez towar obszaru Unii Europejskiej. Naruszenie tych przepisów może skutkować zatrzymaniem towarów przez służby celno-skarbowe, a nawet ich konfiskatą na rzecz Skarbu Państwa.

Zmiany w regulacjach Miejsc Uznanych

Od października 2024 roku właściciele tzw. Miejsc Uznanych będą musieli spełnić nowe wymogi związane z plombowaniem towarów. Nowe przepisy nakładają obowiązek plombowania towarów zgłaszanych do procedury wywozu, a plombownice będą dostarczane przez Izby Administracji Skarbowej. Przedsiębiorstwa muszą zadbać o właściwe warunki przechowywania plombownic oraz zgodność z nowymi wymogami proceduralnymi, co może wpłynąć na organizację i koszty operacyjne.

Handel z Wielką Brytanią

Kolejna ważna zmiana, która wejdzie w życie w październiku 2024 roku, dotyczy handlu z Wielką Brytanią. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek składania deklaracji ENS (Entry Summary Declaration), czyli tzw. deklaracji wjazdowej, która musi być złożona przed przybyciem towarów na teren Wielkiej Brytanii. To działanie ma na celu zwiększenie kontroli celnej oraz poprawę bezpieczeństwa, ale wiąże się z dodatkowymi obowiązkami administracyjnymi dla firm, które prowadzą działalność na tym rynku.

Podsumowanie

Wszystkie te zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz przejrzystości działań branży TSL, jednak dla firm oznaczają dodatkowe obowiązki i potencjalnie wyższe koszty operacyjne. Przedsiębiorcy muszą przygotować się na nowe wymagania, aby uniknąć problemów, takich jak zatrzymanie towarów na granicy czy kary finansowe. Warto już teraz zadbać o wdrożenie odpowiednich procedur, aby bezproblemowo funkcjonować w nowych realiach prawnych.