Armatorzy zapowiadają podwojenie opłat ETS w 2025 roku – Jak wpłynie to na firmy handlowe i produkcyjne?
9 grudnia, 2024Wprowadzenie unijnego systemu handlu emisjami (EU ETS) oraz wymogów FuelEU Maritime to kluczowy element działań Unii Europejskiej na rzecz dekarbonizacji transportu morskiego. Choć te działania mają na celu ochronę środowiska i redukcję emisji gazów cieplarnianych, wiążą się z wyraźnym wzrostem kosztów operacyjnych dla branży logistycznej i transportowej. Prognozy na 2025 rok wskazują, że opłaty środowiskowe mogą się podwoić, co wymaga od firm szybkiego dostosowania się do nowych regulacji.
FuelEU Maritime – na czym polega?
FuelEU Maritime to zestaw regulacji mających na celu ograniczenie emisji w żegludze poprzez:
- Redukcję intensywności emisji statków – o 2% do 2025 roku w stosunku do poziomów z 2020 roku.
- Promocję ekologicznych paliw, takich jak LNG, paliwa syntetyczne czy metanol.
- Stopniowe zaostrzanie wymagań, co zmusza przewoźników do modernizacji flot i stosowania innowacyjnych technologii.
Wymogi te oznaczają dodatkowe inwestycje w:
- Nowoczesne technologie,
- Alternatywne paliwa,
- Strategie operacyjne, takie jak slow steaming (spowolnienie prędkości statków w celu ograniczenia zużycia paliwa).
EU ETS – czym jest i dlaczego jego koszty rosną?
EU Emissions Trading System (EU ETS) to system handlu emisjami, który zmusza przedsiębiorstwa do zakupu uprawnień do emisji CO₂. Transport morski objęto tym systemem od 2024 roku, a jego obciążenia będą sukcesywnie wzrastać:
- W 2024 roku przewoźnicy pokrywają koszty za 40% emisji,
- W 2025 roku udział ten wzrasta do 70%,
- W 2026 roku obejmie pełne 100% emisji.
Rosnące koszty ETS wynikają także z:
- Zmniejszenia liczby dostępnych uprawnień,
- Rosnącego popytu, co dodatkowo podnosi ich ceny.
FuelEU Maritime i EU ETS – wzajemny wpływ
Wymogi FuelEU Maritime oraz ETS są ściśle powiązane. Przewoźnicy wliczają koszty związane z wdrażaniem alternatywnych paliw czy modernizacji flot do opłat ETS, co sprawia, że całkowite obciążenia w 2025 roku mogą się podwoić.
CLECAT apeluje o przejrzystość
Europejskie Stowarzyszenie CLECAT podkreśla, że opłaty ETS i FuelEU Maritime nie mogą być wykorzystywane jako dodatkowe źródło zysków przez przewoźników kosztem klientów. Organizacja apeluje o przejrzystość w strukturze opłat oraz o działania wspierające konkurencyjność portów i firm unijnych.
Jakie są konsekwencje dla branży logistycznej?
- Wyższe koszty transportu
Przewoźnicy morscy będą przenosić dodatkowe koszty na klientów, co spowoduje wzrost cen frachtu i konieczność przemyślenia budżetów logistycznych. - Zmiany w trasach przewoźników
Aby ograniczyć koszty ETS, linie żeglugowe mogą wybierać porty w krajach spoza UE, np. w Afryce Północnej lub Turcji. Taka strategia może jednak prowadzić do opóźnień i zmniejszenia konkurencyjności portów unijnych. - Osłabienie unijnych portów
Porty w UE, zwłaszcza te blisko granic z krajami spoza Unii, mogą odnotować spadek ruchu, co wpłynie na ich przychody i znaczenie w globalnej logistyce.
Wprowadzenie unijnego systemu handlu emisjami (EU ETS) oraz regulacji FuelEU Maritime stanowi istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego. Jednak te zmiany wiążą się z wyraźnym wzrostem kosztów operacyjnych dla firm transportowych, a tym samym dla firm handlowych i produkcyjnych. Przewoźnicy będą zmuszeni do pokrywania większego odsetka swoich emisji CO₂, co w 2025 roku może doprowadzić do podwojenia opłat środowiskowych. Ponadto, wprowadzenie wymogów FuelEU Maritime, takich jak stosowanie alternatywnych paliw czy wdrożenie technologii zmniejszających emisje, wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Firmy handlowe i produkcyjne muszą przygotować się na te zmiany, analizując wpływ nowych regulacji na łańcuch dostaw, renegocjując warunki współpracy z przewoźnikami oraz rozważając alternatywne rozwiązania transportowe. Dostosowanie się do rosnących kosztów transportu wymaga także inwestycji w zrównoważone praktyki i monitorowania zmian w przepisach, aby uniknąć negatywnych skutków finansowych i operacyjnych.
Źródła:
- CLECAT Newsletter, CLECAT.org
- Analizy dotyczące branży morskiej na lata 2024–2025